SZKOLENIA NA WSI CZ. III
Należałoby zmienić hierarchię wartości w tematyce szkoleń. Powinny dominować tematy dotyczące Unii Europejskiej oraz związane z przedsiębiorczością na wsi i tworzeniem nowych miejsc pracy poza rolnictwem.
Kolejne pytanie postawione w ankiecie skierowanej do 131 powiatów ziemskich w zakresie wpływu edukacji na przekwalifikowanie się ludności wiejskiej i tworzenie nowych miejsc pracy, brzmiało: „Jaki procent osób przeszkolonych średniorocznie na wymienionych poprzednio kursach podejmuje:
– a) własną działalność gospodarczą (w %),
– b) zatrudnienie w podmiotach gospodarczych (w %)”.
Z 81 otrzymanych odpowiedzi (50 powiatów – brak danych) można wysunąć następujące wnioski, które należy traktować bardzo ostrożnie, ponieważ nie są to oficjalne dane statystyczne, tylko szacunki urzędników powiatowych wypełniających wysłaną do nich ankietę.
A. Z odpowiedzi dotyczących podejmowania własnej działalności gospodarczej wynika, że tylko w kilku przypadkach dość znaczny odsetek przeszkolonych osób podjął się własnej działalności gospodarczej. Dotyczy to m.in. powiatów:
– szczycieńskiego (woj. warmińsko-mazurskie) – 90% osób
– myślenickiego (woj. małopolskie) – 65% osób
– świdwiriskiego (woj. zachodniopomorskie) – 50% osób
– nidzickiego (woj. warmińsko-mazurskie) – 44% osób
– łaskiego (woj. łódzkie) – 40% osób
– białobrzeskiego (woj. mazowieckie) – 25% osób
– przemyskiego (woj. podkarpackie) – 25% osób
– przeworskiego (woj. podkarpackie) – 20% osób
SZKOLENIA NA WSI CZ. IV
W pozostałych powiatach te wielkości kształtują się w granicach od 0% do ok. 10%. Należy tutaj nadmienić, że przedstawione wskaźniki procentowe mogą dotyczyć w sumie niewielkiej liczby osób.
Ogólnie stwierdzić trzeba, że w wyniku przeprowadzanych szkoleń tylko sporadycznie tworzone są nowe miejsca pracy.
B. Z ankiet wynika, że uczestnictwo w kursach i szkoleniach ma wpływ na wzrost aktywności zawodowej ludności. Dotyczy to szczególnie następujących powiatów, w których odsetki uczestników kursów i szkoleń, podejmujących pracę, były najwyższe:
– zwoleriski (woj. mazowieckie) – 90% osób
– grójecki (woj. mazowieckie) – 77% osób
– namysłowski (woj. opolskie) – 73% osób
– świebodziński (woj. lubuskie) – 65% osób
– radomski (woj. mazowieckie) – 65% osób
– zielonogórski (ziem.) (woj. lubuskie) – 64% osób
– kolbuszowski (woj. podkarpackie) – 60% osób
Trzeba jednakże zwrócić uwagę, że choć w niektórych przypadkach wskaźniki procentowe są wysokie, jednak dotyczy to tylko niewielkiej bezwzględnej liczby osób. Podsumowując wyniki odpowiedzi na pytania dotyczące efektywności przeprowadzanych szkoleń należy stwierdzić, że:
– szkolenia były kierowane pod konkretne przedsięwzięcia gospodarcze i stąd jest większy odsetek osób, które po przeszkoleniach otrzymywały konkretną pracę w określonych podmiotach gospodarczych,
– po zrealizowanych szkoleniach bardzo niewielki odsetek osób podejmował własną działalność gospodarczą.
– Z analiz wynika, że podejmowane szkolenia w środowisku wiejskim:
– w niewielkim stopniu wypływają na tworzenie nowych, własnych miejsc pracy,
– znacznie większy odsetek osób przeszkolonych znajduje zatrudnienie u innych pracodawców.
Przedstawione wyniki badań nie dają natomiast odpowiedzi, jak trwałe są nowe miejsca pracy oraz czy nowa praca ma charakter legalny, czy też dotyczy tzw. szarej strefy.